Rembrandt – Apogeul artei gravurii Muzeul de Artă Timișoara 10 decembrie 2014 – 10 martie 2015 Deschidere: miercuri, 10 decembrie 2014, ora 18

Asociatia Timisoara Capitala Culturala Europeana > Noutăţi > Evenimente > Rembrandt – Apogeul artei gravurii Muzeul de Artă Timișoara 10 decembrie 2014 – 10 martie 2015 Deschidere: miercuri, 10 decembrie 2014, ora 18

Astăzi, 10 decembrie a.c., la ora 18, vă aștepătm la evenimentul de deschidere al expoziţiei ”Rembrandt – Apogeul artei gravurii”.

 

Vernisajul va avea loc la Muzeul de Artă Timișoara – Palatul Baroc, Piaţa Unirii, nr. 1 – în prezenţa Excelenţei Sale Mattijs van Bonzel, ambasadorul Olandei în România, a președintelui Consiliului Judeţean Timiș, Titu Bojin, a primarului Timișoarei, Nicolae Robu, a directorului Muzeului de Artă Timișoara, Victor Neumann și a curatorului expoziţiei și reprezentantul colecţiei Euro Art Luxembourg, Thomas Emmerling.

 

În deschidere, artiștii Operei Naţionale Române Timișoara vă vor delecta cu un concert de pian și voce, un program special realizat pentru acestă ocazie. Programul se află în fișierul atașat acestui e-mail.

 

Se cuvine să mulţumim partenerilor noștri, care au făcut posibilă această expoziţie la Muzeul de Artă Timișoara: Consiliul Judeţean Timiș, Euro Art Luxembourg, Mercur Plus, Aquatim, Prospero, Asociaţia Timișoara Capitală Culturală 2021, Opera Naţională Română Timișoara, www.rembrandt-in-romania.ro, precum și partenerilor media și celorlalţi colaboratori.

Expoziţia este însoţită de un catalog complex, în limbile română și engleză.

 

”Cum se explică această „vizită” a lui Rembrandt la Timișoara, respectiv de ce opera grafică a marelui va fi expusă expusă în Palatul Baroc din orașul de pe Bega? Este aceasta o ocazie de a re-descoperi, a reciti și a înţelege vocaţia și identitatea culturală a Olandei și a Occidentului? Este vorba de o reorientare culturală, în sensul multiplicării relaţiilor Estului cu Vestul și al apropierii românești de paradigma occidentală? Sau, în discuţie este acceptarea unei subordonări structurale faţă de curentele artistice și de idei dominante?

Expoziţia Rembrandt – apogeul artei gravurii, pusă la dispoziţia publicului de Euro Art Luxembourg în cooperare cu Muzeul de Artă Timișoara, face parte dintr-un program prin care dorim să arătăm cum operele artistice și știinţele umaniste produc schimbări majore în vocabularul istoric, generînd un raport înnoitor între <spaţiul experienţei> și <orizontul așteptării>. Creaţia rembrandtiană este una profund individuală, dar și una a mediului care a făcut-o posibilă, anume acela al Ţărilor de Jos atunci cînd, în secolul al XVII-lea -, fuseseră puterea dintîi a lumii.

Într-o instituţie avînd o producţie intelectuală atractivă, așa cum cred că este Muzeul de Artă Timișoara, nu poate absenta trimiterea la arta marilor maeștri, la prestigioasele creaţii ale umanismului, la magia, mitologia și știinţa ce au conturat reperele societăţii contemporane. O expoziţie Rembrandt pune în lumină o întreagă istorie, iar o dată descoperite și înţelese moștenirile ei vom observa mai exact ce este posibil sau imposibil de gîndit la un moment dat.

În reflecţiile formulate în albumul intitulat Eu jucîndu-mă de-a Rembrandt, Corneliu Baba asocia artei olandezului muzica lui Beethoven, stăruind asupra înrudirii dintre „orchestraţia umbrei și luminei”, găsind similarităţile lor în “vocea poruncitoare a destinului” și în  “așteptarea dramatică”. Recitindu-l pe Rembrandt expus în marile colecţii ale lumii, Corneliu Baba este impresionat de forţa operei acestuia, de durata lungă în care ea se așează: “Lumina zilei va străbate mereu și azi ca și atunci pe vremea lui, prin ochiuri de geam și va cădea la fel pe chipurile oamenilor, pe obiecte de metal, pe faldurile mătăsurilor sau ale catifelelor, va desena pe ziduri umbre adînci sau ușoare. Lumina va lupta cu întunericul după aceleași legi imuabile spre a cuceri fiecare hegemonia”.

Expoziţia de gravuri a celebrului artist organizată de Muzeul de Artă Timișoara în cooperare cu Euro Art Luxembourg conţine un strălucit fragment din opera unui vizionar căruia lumina îi este cel mai de seamă ideal. În saloanele Palatului Baroc din Timișoara revedem articulaţiile de cîmpuri din secolul de aur al Olandei,  mărturia universală a unui timp și a unui spaţiu inimitabile. E o iluzie retrospectivă, fără de care însă nu vom afla nicicînd cum s-au născut competenţele rare ale fiinţei umane, cum s-a legitimat o creaţie și cum a dobîndit prin ea însăși un mare grad de autonomie” – Prof. Dr. Victor Neumann, directorul Muzeului de Artă Timișoara.

afis rembrandt deschidere

Timișoara pe hartă

Susţine proiectul